پایگاه خبری صبح ابهر

سلامی دوباره دارد هر صبح

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری صبح ابهر دکتر شاهپور علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر ایران و دبیر فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی بز گفت : درواقع عشایر نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند که بیشترین تولید و بهره وری و کمترین توقع را دارند .

وی با اشاره به نقش مثبت عشایر در تولید افزود: ۲۵ درصد از گوشت قرمز توسط عشایر تولید میشود که هر یک عشایر درواقع گوشت ۱۶ ایرانی را تولید میکند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر در کشور وجود دارد که در ۱۵ هزار سامانه پراکنده اند و با در اختیار داشتن ۲۴ میلیون راس دام میتوان گفت که ۲۸ درصد دام سبک را در اختیار دارند .

دکتر شاهپور علائی مقدم در بخش دیگری با اشاره به برگزاری همایش روز جهانی بز گفت: از میزان ۴۵ میلیون راس بز در کشور، هشت و نیم میلیون راس بز متعلق به عشایر است که ۱۳۰ هزار تن شیر و ۳۰ هزار تن گوشت را تولید میکنند .

وی اظهار داشت : در زمینه صنایع دستی و تولید فرش نیز باید گفت ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور از محل تلاش های عشایری است که در بخش صنایع تبدیلی و گردشگری نیز فعالیت های خوبی دارند .

این مسوول با اشاره به برنامه های سازمان امور عشایر ایران گفت:با حمایت دولت و اختصاص تسهیلات ارزان قیمت در سال ۹۷و۹۶ در حدود هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و بازپرداخت طولانی مدت در هفت برنامه اساسی به عشایر پرداخت خواهیم کرد که مهمترین آن تکمیل تولید زنجیره گوشت قرمز تاسفره مردم و هم چنین تکمیل تولید زنجیره لبنیات و فرآورده های لبنی می باشد .

شاهپور علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر ایران

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور در همین زمینه اضافه کرد:توسعه باغات عشایر در اراضی شیب دار ، توسعه صنایع تبدیلی ،توسعه کشت گیاهان دارویی،فعالیت های شرکت دانش بنیان و جوانان و زنان عشایر که بسیار مهم هستند که همه این برنامه ها در راستای تنوع بخشی به تولیدات عشایری است .

دکتر شاهپور علایی مقدم در بخش دیگری اذعان داشت: تلاش سازمان امور عشایری و دولت این است تا میزان سرانه درآمد عشایر را که میانگین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است بتوانیم در طول برنامه ششم این عدد را به بالای ۲ و نیم میلیون برسانیم و این موضوع در سایه بهره مندی از دانش بومی عشایر میسر میشود که در واقع تلفیقی از علم تحقیقات و انتقال یافته های تحقیقاتی به عشایر ممکن خواهد شد .

وی در ادامه مهم ترین وظیفه سازمان را ارائه خدمات و پشتیبانی از عشایر کوچنده دانست و ادامه داد: عشایر به دنبال استراتژی کوچ به دنبال آب مجازی و علوفه هستند که با توجه به تنوع اقلیمی کشور در ۱۵ هزار سامانه پراکنده هستند .

دکتر شاهپور علایی مقدم افزود: بی شک درنظر گرفتن اعتبارات و بودجه مناسب در ایل راهها به منظور تهیه و تدارک انرژی های نو از جمله پنل های خورشیدی میتواند راهگشا باشد .

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور در ادامه اعلام کرد: باهمت دولت بعد از ۱۰ سال شورای عالی عشایری کشور تشکیل شد و دو مصوبه خوبی در این زمینه داریم که بیش از ۱۳ وزارتخانه و چندین دستگاه دولتی در ارتباط هستند که اول ارتقای سطح دانش و مهارت خانوارهای عشایری است که در طول برنامه ششم توسعه باید بر روی این موضوع کار شود و نیازمند تامین اعتبار از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه می باشد .

علائی مقدم اضافه کرد: دومین مساله ارتقای فرهنگ ،مذهب و تداوم فرهنگ اصیل ایرانی و عشایری است که در این زمینه نیز باید حمایت های دولت را داشته باشیم.

وی در پایان گفت : دام و علمی کردن پروار نیز از برنامه های اساسی سازمان است و امیدواریم با تخصیص اعتبار بتوانیم افزایش درآمد و بهره گیری از خوراک دام را اقتصادی تر کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار
جدیدترین گالری تصاویر