به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری صبح ابهر ، فتح‌ الله حقیقی روز گذشته در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با اشاره به آماری که در حوزه مبارزه با چاه‌های غیرمجاز در استان زنجان از سوی مسئولان این حوزه ارائه شد، اظهار کرد: اینکه از رقم ۳۱,۴ به ۲۴.۳ رسیدیم، بیانگر این است که اقدامات خوبی در زمینه مبارزه با چاه‌های غیرمجاز انجام گرفته است، هرچند باید در این حوزه با اقدامات کارشناسی، فعالیت‌های صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه موارد مورد نیاز در زمینه مبارزه با چاه‌های غیرمجاز با کارشناسی دقیق باید مورد بررسی قرار گرفته و مصوبات اجرایی شوند، اضافه کرد: علت اجرایی نشدن مصوبات این حوزه باید بررسی و راهکارهای عملی ارائه شود.

استاندار زنجان با اشاره به استفاده از نظر استادان دانشگاه و کارشناسان اهل فن، گفت: باید اقدامات لازم در زمینه فرهنگ‌سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.

فتح الله حقیقی به مطالعه تجربیات موفق سایر استان‌ها در زمینه استفاده از منابع آبی و الگوهای کشت اشاره و پیشنهاد تشکیل گروهی برای پیگیری مصوبات اجرایی نشده در زمینه مبارزه با چاه‌های غیرمجاز را مطرح کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان امر باید خود را در اولویت اجرای قوانین این حوزه بدانند، خاطرنشان کرد: باید بدانیم توانایی حفظ چاه پر شده را داریم.

در ادامه جلسه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تأکید بر اینکه ایران با مصرف ۷۴ درصدی نخستین کشور در میزان مصرف آب است، یادآور شد: این میزان در کشورهای توسعه یافته ۳۵ درصد است.

یوسف رضاپور با بیان اینکه استان زنجان در بخش صنعت با ۵ درصد در مقایسه با میانگین ۲ درصدی کشور مصرف بالاتری به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: این در حالی است که در بخش کشاورزی با ۸۴ درصد در مقایسه با میانگین کشوری که رقم ۹۰ درصد را دارد، مصرف کمتری داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین اقدامات حفاظتی در دشت ابهر صورت گرفته است، عنوان کرد: دشت ابهر بحرانی‌ترین دشت استان است که سالانه یک متر و ۴۰ سانتی‌متر افت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تأکید بر اینکه به طور متوسط تراز آب‌های زیرزمینی سالانه ۵۸ سانتیمتر در زنجان پایین می‌رود، افزود: این میزان در سال جاری ۷۳ سانتی‌متر بوده است.

رضاپور خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تخلفات آبی و حفاظت از آب‌های زیرزمینی طرح تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در دستور کار است که نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند، جلوگیری از اضافه برداشت و توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان برداشت از چاه‌هایی است که مجوز دارند، گفت: پمپ چاه‌های غیرمجاز از ابتدا تا پایان سال ۹۶، ۱۰۲۷ حلقه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار
جدیدترین گالری تصاویر