به گزارش گروه سایر رسانه های پایگاه خبری صبح ابهر به نقل از ایرنا ، توجه به بافت های فرسوده و قدیمی و تغییر چهره این مناطق ناکارآمد مساله ای جدی است که از سالجاری در قالب برنامه اقدام مشترک 22 دستگاه در استان، بازآفرینی این بافت ها را برعهده دارند.

در کنار مرمت و بهسازی شهری توجه به مقوله های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز در این مناطق لحاظ شده و با جدیت هرچه بیشتری دنبال می شود.

به همین منظور و برای طراحی پروژه ها در شهرهایی از استان زنجان که در برنامه بازآفرینی شهری قرار دارد جلسه ستاد بازآفرینی شهری در استان زنجان برگزار شد.

** شناسایی زمین های دولتی باید بدون تعصب انجام شود

استاندار زنجان گفت: باید شناسایی زمین های دولتی در شهرهایی که در برنامه بازآفرینی شهری قرار دارند بدون تعصب انجام شود تا اجرای این برنامه با سرعت و دقت بیشتری پیش برود.

فتح الله حقیقی اظهار داشت: در اجرای برنامه بازآفرینی شهری باید با دقت عمل بیشتری برنامه ریزی انجام شود تا اعتبارات آن به موقع تخصیص یابد.

وی تاکید کرد: مردم خواهان خروجی مثبت از عملکردها هستند.

استاندار زنجان گفت: باید با آینده نگری، دقت و جدیت با انتخاب کمترین پروژه ها برای اجرا بالاترین کارآیی را داشته باشیم.

حقیقی ادامه داد: باید هیاتی از متخصصان در حوزه عمرانی در بخش های خصوصی و دولتی تشکیل شود تا روند و پروژه هایی که در برنامه بازآفرینی شهری اجرا می شود را بررسی و مشکلات آنها را رفع کنند تا پایان آن بدون نقص باشد.

وی افزود: در صدد بهبود ساختار اقتصادی هستیم که باید این مساله مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار زنجان تاکید کرد: برای پیشرو بودن شهرستان های هدف در برنامه بازآفرینی شهری باید روند نمایی (فلوچارت) تهیه شود و زمان و مراحل انجام کار به دقت در آن ثبت و ماهانه بررسی شود.

حقیقی ایجاد کارگروه های چهارگانه در استان و شهرستانها را مهم بیان کرد و افزود: کارگروه های ارتقای اجتماعی، فرهنگی و سلامت، اقتصادی، مشارکت مردمی و تسهیلات، پیش نگری و پیشگیری از گسترش بافت ناکارآمد شهری و کارگروه وقف تشکیل و قبل از شروع جلسات رسمی ستاد بازآفرینی شهری گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند.

وی با بیان اینکه شهر سلطانیه نیز به برنامه بازآفرینی شهری در استان زنجان اضافه می شود، یادآوری کرد: باید برای جذب گردشگر در این شهرستان برنامه داشته باشیم.

استاندار زنجان گفت: باید پیمانکارانی که برای ساخت پروژه های بازآفرینی شهری در استان زنجان انتخاب می شوند کارشناسی شده باشد تا هر سال پروژه در دست پیمانکاران متفاوتی نباشد.

** سلطانیه برای احیای هویت تاریخی در بازآفرینی شهری قرار گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان زنجان گفت: سلطانیه به عنوان اصلی ترین شهر بعد از دوران اسلامی در ایران طراحی شده و بعد از خود در شهرسازی و معماری جهان اسلام تاثیرگذار بوده است.

یحیی رحمتی اظهارداشت:شهر سلطانیه از گردشگری منتفع نیست چون گردشگران بیشتر درگیر گنبد هستند و توزیع سفر و بازدید در داخل شهر را نداریم که لازمه برخوردار بودن اهالی و جوامع محلی از معیشت گردشگری پراکنده کردن بازدید کنندگان در داخل این شهر است.

وی افزود: اصلی ترین راه آن بازآفرینی شهری فضای پیرامورن ارگ است تا جذب کننده گردشگر به داخل و استفاده از اقتصاد شهری سلطانیه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان گفت: در ساماندهی منظر فرهنگی و توسعه گردشگری پیرامون ارگ متاسفانه معماری شهری متاثر از معماری اثر تاریخی موجود در آن نیست که لازم است با مشارکت جوامع محلی این بدنه بازآفرینی و به هویت بخشی به شهر منجر شود.

رحمتی با بیان اینکه هدف از جذب گردشگر نگهداری آن است، تاکید کرد: سالانه 250 هزار گردشگر داخلی و هفت هزار و 500 گردشگر خارجی از گنبد سلطانیه بازدید می کنند که باید میزان توقف آنان در شهر را از 6 ساعت به 12 ساعت افزایش دهیم که با این اقدام اقتصاد شهر از گردشگر منتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: سال 70 حدود 14 هکتار از زمین های پیرامون گنبد سلطانیه در قالب 360 واحد مسکونی و تاسیسات عمومی تملک، تخریب و مجموعه گنبد خانا سازی شد.

** استان زنجان یکهزار و 102 هکتار محدوده فرسوده دارد

مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان گفت: اهداف تدوین برنامه اقدام مشترک در مواد 51، 61 و 62 قانون برنامه ششم توسعه مشخص شده و ماده 59 قانون این برنامه نیز تکلیف وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها اقداماتی را در قالب چهار رویکرد موضوع خدمات روبنایی و زیربنایی، تولید مسکن و ظرفیت سازی و توانمندسازی در مناطق هدف را تعییین کرده است.

به گفته مسعود بیات منش، در ماده 62 نیز در قانون برنامه ششم توسعه دولت وظایفی را برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی تکلیف کرده است.

وی ادامه داد: بافت ناکارآمد شهری در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده استان زنجان با یک هزار و 102 هکتار محدوده در قالب تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و بافت میانی تعیین شده است که سهم هر شهر از این مساحت ها مشخص و جمعیت ساکن در این مناطق با 177 هزار و 752 نفر شامل 26 درصد از جمعیت شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان گفت: درباره آیین نامه اجرایی بافت ناکارآمد شهری که اردیبهشت امسال به تصویب هیات وزیران رسید، ماده 2 آن طرح ها و برنامه های بازآفرینی شهری پایدار در مقیاس محلات هدف چهار ماموریت اصلی شامل ارتقای کیفی فضاهای عمومی و زیرساخت های محلات، توسعه و تجهیز خدمات روبنایی، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن، توان افزایی اجتماعی اقتصادی و نهادی ساکنان محله مورد تاکید است.

بیات منش یادآوری کرد: در ماده 9 نیز به منظور تسریع بازآفرینی بافت ناکارآمد، همه وزارتخانه و موسسات دولتی و شرکت ها که 100 درصد سهام آنها متعلق به دولت است مکلف هستند نسبت به واگذاری رایگان زمین های خود به صورت رایگان در بافت ناکارآمد و فرسوده شهری به راه و شهرسازی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: 76 پلاک ثبتی با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان به تهران اعلام شد که از این تعداد دستگاه هایی که زمین های آنها فاقد کاربری بود حدود 12 مورد شناسایی شد که برخی از آنها متعلق به بخش خصوصی است و برای تملک آنها اقدام کردیم تا توسعه و ساخت و ساز انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان با بیان اینکه سهم استان در برنامه بازآفرینی شهری ساخت و ساز 2 هزار و 612 واحد مسکونی است، گفت: برای کلان شهرها 500 میلیون ریال تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن نیز 200 میلیون ریال پیش بینی شده است.

به گفته بیات منش، برای شهرهای متوسط نیز 400 میلیون رسال تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن نیز 150 میلیون ریال پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه ای که با بانک مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران منعقد شده این تسهیلات برای هر واحد مسکونی که از فناوری های نوین استفاده کنند اعطا خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان گفت: تخفیف برقراری انشعاب آب، برق و گاز برای 100 هزار واحد مسکونی در سالجاری است.

بیات منش خاطرنشان کرد: شرکت های خدمات رسان باید سالانه تا مبلغ 350 میلیارد ریال تخفیف در برقراری انشعاب ها در این مناطق اعمال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *