پایگاه خبری صبح ابهر

سلامی دوباره دارد هر صبح

رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان تصریح کرد: این طرح پایش نقشه راهی جهت رفع مشکلات صنعت و جامعه است که به صورت خودکار مشکلات و مسائل کلان و پیچیده کشور را در مسیر رسیدن به دانشگاه جهت حل و رفع آن رهنمون و هدایت می کند.

به گزارش گروه علمی دانشگاهی پایگاه خبری صبح ابهر ؛ یدالله رجایى، رییس دانشگاه آزاداسلامى واحد زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با طرح پایش گفت: طرح پایش (پژوهش اثربخش یکپارچه‌ای شبکه‌ای) با هدف حل و آنالیز مسائل و مشکلات اساسی، کلان، راهبردی، پیچیده و میان رشته‌ای کشور، مدیریت و هدایت اثربخش، یکپارچه و شبکه‌ای پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی با همت ریاست عالی دانشگاه، دکتر طهرانچی، در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود.

رجایی ادامه داد: ابتدا مشکلات کلان و اساسی کشور شناسایی و معرفی می شوند و سپس می توان سمت و سوی آموزش و پژوهش را به سوی حل این مسائل و مشکلات هدایت نمود. قطعا می توان مسائل و مشکلات اساسی را به چندین مسئله ریز و کوچک تقسیم نمود و سپس با حل این ریز مسئله ها (خرد مسئله ها) و ارتباط و اتصال آنها به همراه مدیریت آن، مسئله و مشکل اساسی را حل نمود.

او بیان کرد: با این ریل گذاری علمی، آموزشی و پژوهشی صحیح و هدفمند، جامعه دانشجویی را می توان به سوی یک دانشگاه پاسخگو، مسأله محور، دانشگاه نسل چهارم و تولید ثروت از دانش و فناوری هدایت نمود. با طراحی یک فلوچارت کامل و علمی – مدیریتی به روز با امکان سنجی منطقی و استفاده از این الگوی موفق عملی (طرح پایش) به همراه پیاده سازی صحیح، منجر به تحول کلان در دانشگاه آزاد و آموزش عالى کشور خواهد شد. این طرح در راستای ایجاد یک حلقه ارتباطی واقعی بین صنعت و دانشگاه به همراه رفع نیازهای متقابل بوده که در راستای توسعه امر تحقیقات کاربردی، پژوهش و جلوگیری از تکراری بودن موضوعات و موازی کاری تحقیقات کاربردی بسیار ارزنده و مفید است.

رییس واحد زنجان تصریح کرد: طرح پایش نقشه راهی جهت رفع مشکلات صنعت و جامعه است که به صورت خودکار مشکلات و مسائل کلان و پیچیده کشور را در مسیر رسیدن به دانشگاه جهت حل و رفع آن رهنمون و هدایت می کند.

رجایى در پاسخ به این سوال که طرح پایش در انسجام پژوهش ها چه تاثیرى می گذارد، اظهار کرد: قطعا توسعه علمی و اقتصادی یک کشور منوط به حل مسائل اساسی و کلان جامعه توسط محققان، دانشجویان و صنعت کاران آن کشور بوده که این مدل ساختاری عظیم پایش توانایی حل و آنالیز این مسائل را دارا است. انسجام پژوهش در گرو ایجاد یک الگوریتم بنیادین عملی و اجرای صحیح آن بوده که این مهم توسط مدل پایش قطعا قابل حل است.

رییس واحد زنجان گفت : اصولا حل ریز مسئله ها (خرد شده مسایل اساسی و پیچیده) بسیار ساده تر از حل کامل یک مسئله اساسی و بزرگ است. با اجرای این طرح پایش، تمام اساتید، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتگران و پژوهشگران کل کشور می توانند در قالب نظام ارجاعات و موضوعات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این طرح پایش مصداق عبارت “ذهن و دست” است که می تواند شعار اصلی دانشگاه با الگوی اسلامی – ایرانی باشد. این مفهوم (“ذهن و دست” یا همان علم و عمل) در واقع مأموریت دانشگاه را برای پیشرفت علم، فن آوری در زمینه های آموزشی و پژوهشی و حل مسائل و مشکلات کشور نشان می دهد که می‌تواند به ایجاد جایگاه بهتر علمی-پژوهشی کمک کند.

او در خصوص بحث پایان نامه فروشى بیان کرد: سردرگمی دانشجویان در انتخاب موضوع، عدم علاقه دانشجویان به موضوعات غیرکاربردی، عدم یافتن موضوع مناسب، نبود مکانیزمهای کنترل کننده دقیق در خصوص موضوعات و محتویات کارشده، ثمربخش و کاربردی نبودن نتایج پایان نامه ها با عناوین فعلی و نبود هیچگونه تشویق برای انجام پایان نامه های کاربردی برای اساتید و دانشجویان، آنها را به سمت و سوی بازارهای پایان نامه فروشی می کشاند.

رجایى افزود: هیجان و انگیزه تحلیل و حل یک ریز مسئله اساسی کشور توسط دانشجویان، قطعا بازارهای پایان نامه فروشی را تعطیل خواهد نمود. به عنوان مثال، مقرر گردیده که بر روی 40 موضوع اصلی کشور مطالعه گردد.

در سال گذشته 8 چالش ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که خروجی آنها بیش از 5 هزار برنامه پژوهشی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، اعتیاد، محیط زیست، مدیریت بحران، تربیت بدنی و… بود که این خود می تواند در این راستا مفید واقع شود.

چرا که این موضوعات در دل این مدل طرح پایش قرار دارد و سمت و سوی پایان نامه ها را می توان تعیین نمود.

رییس واحد زنجان تصریح کرد: با اجرای طرح پایش، می توان چالش‌های ملی و کلان را به موضوعات پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری به طور هدفمند تبدیل نمود. در واقع نظام موضوعات و ارجاعات مبتنی بر سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و برنامه‌های توسعه ای کشور و اسناد بالادستی است.

رجایى اظهار کرد: یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در بهبود و ارتقای سطح دانشگاه آزاد اسلامی، انجام و به نتیجه رسانیدن این مسائل کلان و معضلات اساسی کشور است.

به دلیل اهمیت موضوع، در صورت انجام کامل پروژه (پیاده سازی آن) و حل مسئله اساسی آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی، بازخوردهای پژوهشی آن توسط ارجاعات به نتایج و روشهای آن در سطح داخل و خارج از کشور، بسیار ارزنده و مفید بوده و باعث ارتقای سطح پژوهشی می شود.

اجرای این طرح در رتبه بندی دانشگاه ها اثر بسزایی داشته و ارتقای رتبه دانشگاه، اثر مطلوبی روی اقتصاد دانش بنیان خواهد داشت.

رجایى افزود: قابل ذکر است که اقتصاد دانش بنیان به 6 مسئله مهم وابسته است که پله اول آن دسترسی گسترده به آموزش عالی است. اگر این دسترسی با دسترسی آسان به فناوری اطلاعات همراه شود، تأثیر مضاعف خواهد داشت. مهارت، نیروی انسانی، تحقیق در علوم مهندسی، تجاری سازی و بُعد توسعه پایدار تحقیق و توسعه از دیگر نکات مهم در اقتصاد دانش بنیان است.

او گفت: امید است با حل مشکلات کشور و پس از اجرای موفق طرح پایش، این طرح به سراغ مشکلات جهانی (برخی از مهم ترین چالش های سیاره) شامل ” تأمین آب و انرژی، انعطاف پذیری در مقابل بلایای طبیعی مثل سونامی و زلزله، بهبود سیستم های بهداشت عمومی، تقویت استانداردهای ساختمانی و بهبود فناوری اطلاعات، اندازه گیری دقیق تر گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا، روش های دقیق تر و استاندارد شده برای برآورد وضعیت منابع طبیعی کره خاکی” رهسپار شود.

رییس واحد زنجان با اشاره به آیات قران اظهار کرد: ‎قرآن مجید مردم را به آموختن علم دعوت می کند و می‌گوید « و قُل رَبِ زدنی علماً» یعنی الهی بر دانش من بیفزای. همچنین با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه اَلعِلمُ سُلطان (علم، قدرت است)، اگر بتوانیم بر علم مسلط شویم و از آنجا که ذات علم قدرت‌آفرین است، می توانیم اقتدار خود را حفظ نموده و جامعه اسلامی را به طرف اهداف و کمالات مورد نظر سوق دهیم. به قول شاعر خوش سخن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار
جدیدترین گالری تصاویر