سد کینه ورس

در برنامه مستندسازی پروژه های صندوق توسعه ملی در ابهر پروژه کینه ورس 3 با هدف کنترل و جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک عملیاتی گردید.

جعفر بیات معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان در برنامه مستندسازی پروژه های صندوق توسعه ملی در شهرستان ابهر با بیان اینکه در حوزه سد مخرنی کینه ورس، پروژه آبخیز کینه ورس ۳ با هدف کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش و رسوب جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و بسته شدن جاده‌های مواصلاتی چندین روستا در اثر سیل در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: تامین آب جهت نهالکاری عرصه تخریب شده معدنی که در مجاورت و پائین دست این بند قرار دارد نیز از دیگر اهداف اجرای پروژه می‌باشد.

بیات با بیان اینکه محل تامین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی می‌باشد، تصریح کرد: مدت اجرای ۲ دستگاه بند در قالب یک قرارداد حدودا ۲ ماه بوده است.

هادی نجفی، نماینده پیمانکار پروژه کینه ورس ۳ در برنامه مستندسازی پروژه‌های صندوق توسعه ملی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به سازه‌های بکار برده شده جهت جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک اظهار کرد: استفاده از آب‌های ذخیره شده در پشت بند‌ها در مزارع و اراضی کشاورزی پائین دست نیز از مزایای اتمام پروژه مربوطه است که طی ۲ ماه عملیات آن به طول انجامیده است.

بازدید از روستای خوشنام و مستندسازی از مراحل اجرای پروژه‌ها نیز از دیگر پروژه‌های صندوق توسعه ملی بود که معاون آبخیزداری منابع طبیعی در آن منطقه حضور یافت.

بیات با بیان اینکه پروژه آبخیزداری روستای خوشنام ابهر هم طی ۲ ماه به اتمام رسید، عنوان کرد: منابع مالی این پروژه از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی حفاظت از منابع آب و خاک را از اهداف چندمنظوره اجرای این پروژه اعلام کرد.

اعضای شورای اسلامی روستای خوشنام ابهر نیز ضمن ابراز خرسندی از اجرای پروژه آبخیزداری، سرسبزی باغات، حفاظت شدن اراضی روستا در مقابل سیل، کنترل فرسایش خاک را ارمغان اجرای پروژه آبخیزداری در منطقه اعلام و افزود: این پروژه موجب آبادانی بیشتر روستا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *