پایگاه خبری صبح ابهر

سلامی دوباره دارد هر صبح

به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری صبح ابهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند شنبه 28 تیر 99 گفت: در جلسه بررسی پتانسیل‌های گردشگری شهرستان ابهر در فرمانداری این شهرستان اداره‌کل میراث‌فرهنگی پیشنهاد داد که با همکاری شهرداری ابهر ابتدا عرصه قلعه تپه تدقیق شود بعد حرایم آن نیز بازنگری شود و ضوابط اصولی برای آن تدوین شود و همچنین پیشنهاد داده شد تا با همکاری و مساعدت شهرداری در فاز اول، بخشی از تپه تاریخی کاوش و تبدیل به سایت موزه شود.

امیر ارجمند ادامه داد : برای ایجاد سایت موزه مذکور اقداماتی همچون ساماندهی فضایی، طراحی محیطی، اصلاح مسیرهای دسترسی، ورودی و خروجی منتهی به سایت و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در مسیر جاده  باید صورت گیرد.»

او گفت: «تپه‌های تاریخی اصلی‌ترین و مستندترین سند موجود برای هویت تاریخی هر منطقه به‌حساب می‌آید و افزود: «برای معرفی ابهر از نظر عمق تاریخی اولین جایی که به ذهن می‌رسد قلعه تپه است و اگر آن را از حافظه تاریخی حذف کنید چیزی از نظر قدمت هم‌تراز با آن نخواهیم داشت.»

ارجمند افزود: «تدقیق عرصه و بازنگری حریم قلعه تپه  باید در دستور کار قرار گیرد. بی‌تردید حفظ آثار تاریخی در اولویت قرار دارد و یک اصل است. بر این اساس و برای جلوگیری از هرگونه ایجاد محدودیت برای شهروندان، ما 3 نوع حریم را برای این تپه می‌توانیم  پیشنهاد دهیم.»

 قلعه تپه ابهر مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است و در ابهر، خیابان خلیل طهماسبی، روبه‌روی شبکه بهداشتی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار
جدیدترین گالری تصاویر