به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری صبح ابهر به نقل از ایسنا، منطقه زنجان، شهر ابهر دومین شهر بزرگ استان بعد از زنجان است. ابهر با وسعتی برابر ۲۷۷ هزار هکتار در ۸۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده ‌است. این شهرستان به علت قرار داشتن در کناره جاده بین‌المللی تهران ـ بازرگان از نظر شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بهترین و مطلوب‌ترین موقعیت استان قرار دارد‌. ابهر دارای امکانات نسبی از نظر زیربناهای صنعتی است که اگر این زیربناها از نظر کمی و کیفی توسعه یابد، می‌تواند در استمرار، استقرار و توسعه صنایع دیگر نقش خوبی داشته باشد.

از مهم‌ترین‌مزیت‌های ابهر برای سرمایه‌گذاران که از دید تیز بین آنان نیز پنهان نمی‌ماند، می‌توان به قرار گرفتن شهرستان در مسیر جاده ترانزیت، آزادراه و راه‌آهن، هم‌جواری با استان‌های مهم صنعتی کشور به‌خصوص استان قزوین و تهران، وجود واحدهای صنعتی قوی در زمینه نساجی و قطعات خودرو و صنایع کانی غیرفلزی، دسترسی به شبکه قوی انتقال برق، گاز، نفت، برخورداری از پتانسیل‌های آبی و ظرفیت مناسب معدن، زمینه بسیار مناسب ایجاد صنایع گوناگون تبدیلی زراعی، باغی و دامی، کشاورزی پررونق، باغ‌های سرسبز و پرمحصول، طبیعت زیبا و بکر، وجود منابع، شن و ماسه و نیز آثار تاریخی که جزو میراث ثبت شده در یونسکو است، اشاره کرد.

ابهر یکی از قطب‌های اصلی صنایع استان است، به طوری که 252 واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک در این شهرستان فعال بوده و سهم اشتغال شهرستان ابهر در حوزه صنعت 31 درصد، در حوزه کشاورزی 29 درصد و در حوزه خدمات 40 درصد است. به لحاظ این ظرفیت‌ها ابهر همواره میزبان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حضور مقامات عالی‌رتبه کشور بوده است.

به لحاظ مزیت‌های فراوان اغلب افرادی که در شهرستان ابهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، موفق بوده‌اند که از مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به شرکت پارس‌حیات ابهر با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار ترک اشاره کرد که محصولات آن شهرت جهانی دارد و بخش عمده‌ای از نیاز بازار کشور را در حیطه کاری خود تامین می‌کند. در کنار همه ‌مزیت‌های گفته شده، این روزها در کنار حال خوش برخی از صنایع ابهر، شاهد حال ناخوش برخی دیگر از آن‌ها هستیم، واحدهای تولیدی که تحریم و مشکل کمبود نقدینگی پا بر روی گلوی آن‌ها گذاشته است.

استاندار زنجان در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان، پس از ورود به استان، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را در واحدهایی که مشکل دارد، برگزار می‌کند تا مشکلات این واحدها حل شود که این بار ابهر به عنوان مقصد این بررسی‌ها انتخاب شد.

استاندار زنجان در سفر خود به ابهر از چهار واحد تولیدی پارس‌حیات، فولاد ناب آرش، مادبافت و چینی هیس بازدید به عمل آورد که شرکت مادبافت به تازگی به چرخه تولید بازگشته و شرکت چینی هیس نیز در تلاش برای بازگشت به صحنه تولید با شکل و شمایل جدید و قوی‌تر است.

شرکت پارس‌حیات اولین مقصد بازدید استاندار زنجان در ابهر بود. در طرح توسعه این واحد شرکت پاک حیات کیمیا پارس گنجانده شده بود که در زمینه تولید مواد شوینده فعالیت دارد و در نتیجه آغاز به‌کار آزمایشی این شرکت در فاز نخست، برای ۹۳ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

دومین بازدید استاندار زنجان از شرکت مادبافت بود. این شرکت پس از حدود چهار سال تعطیلی با حضور سرمایه‌گذار جدید، سه ماهی است که فعالیت خود را از سر گرفته و در زمینه نساجی، چاپ، تکمیل و رنگرزی انواع پارچه فعالیت می‌کند که با فعالیت آن ۱۰۵ نفر به طور مستقیم صاحب شغل شده‌اند. در طی بازدید از مادبافت، مدیر این شرکت به ارائه گزارشی از واحد تولیدی پرداخت و مهم‌ترین مشکل شرکت را مشکل سرمایه در گردش با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه رنگ و پارچه عنوان کرد.

طی گزارش ارائه شده به استاندار زنجان، عنوان شد که شرکت مادبافت تاکنون هیچ تسهیلات بانکی دریافت نکرده است و اگر مشکل سرمایه در گردش آن حل شود، به‌صورت سه شیفته فعالیت خواهد کرد که این امر نیز به نوبه خود افزایش نیروی کار را به دنبال خواهد داشت.

شرکت چینی هیس از دیگر واحدهایی بود که استاندار زنجان از آن بازدید کرد. شرکتی که چهره غبارآلود چینی‌های به یادگار مانده از دوران کار و تلاش و سکوت مرگبار دستگا‌ه‌های تولید که روزگاری صدای آنان طنین تولید و رونق فریاد می‌زد، بر آن سایه افکنده بود.

در طی این بازدید نیز سرمایه گذار این شرکت با تأکید بر اینکه این شرکت با سرمایه شخصی خرید و راه‌اندازی خواهد شد، تاکید کرد: مسئولان باید در زمینه کارهای اولیه، از جمله اخذ تسهیلات مالی، ارزی و ریالی کمک‌حال این واحد تولیدی باشند. طبق گزارش‌های ارائه شده به استاندار زنجان، در صورت حل مشکلات این شرکت تا پایان سال در سه فاز راه‌اندازی خواهد شد.

شرکت فولاد ناب آرش نیز آخرین مقصد بازدید استاندار زنجان بود که طبق گزارش‌های ارائه شده از طرح‌های اصلی در حال اجرای شرکت می‌توان به پروژه خط تولید شمش فولادی به ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولادی در سال و ۱۳۳.۵ تن در ساعت اشاره کرد. این شرکت میزبان جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *