به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری صبح ابهر ، به نقل از روابط عمومی امور عشایر ، قائم مقام سازمان امور عشایر ایران مقدم بیان کرد: جامعه عشایری جامعه‌ای است که به علت تفاوت در اقلیم و نوع زندگی، از استراتژی کوچ استفاده می‌کنند.

وی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار عشایر در کشور زندگی می‌کنند که تمامی این جمعیت نماد اقتصاد مقاومتی هستند.

علائی مقدم افزود: این جمعیت ۳۴ میلیون هکتار از مراتع و ۲۸ درصد از دام سبک کشور را در اختیار دارند.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: ۲۵ درصد از گوشت کشور توسط عشایر تولید می‌شود، به گونه‌ای که هر فرد عشایری گوشت ۱۶ نفر از مردم کشور را تولید می‌کند که این اوج حضور عشایر در تأمین امنیت غذایی کشور است.

بازدی علایی از مناطق عشایری ابرکوه 4820

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۲ هزار عشایر به صورت رسمی توسط بسیج عشایری از مرزهای کشور دفاع می‌کنند، گفت: در دنیایی که از توسعه پایدار و حفظ محیط زیست صحبت می‌شود عشایر حافظان اصلی آن هستند.

علائی مقدم بیان کرد: تولید ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش کشور در اختیار عشایر کشور قرار دارد.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: تا به امروز جامعه عشایری خدمات محور بوده‌اند اما از امروز باید به لحاظ معیشت و رفاه وضعیت بهتری را برای آنان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه میانگین درآمد خالص عشایر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است گفت: باید تا پایان برنامه ششم این رقم را به دو برابر افزایش دهیم.

علائی مقدم گفت: در برنامه پنجم فقط یک بار عشایر آن هم در خصوص بیمه آنان آورده شده بود اما در برنامه ششم در ۱۷ مورد به نام عشایر اشاره شده است.

DSC00095

وی در خصوص برنامه‌های هفتگانه تنظیم شده برای ارتقا درآمد و معیشت عشایر بیان کرد: تکمیل زنجیره تولید و عرضه تا سفره مردم، توسعه گردشگری و و بوم گردی عشایر، تولید و عرضه فرآوری‌های لبنی، ایجاد نمایشگاه‌های مرزی، کشت گیاهان دارویی، توسعه اراضی شیب دار و ایجاد شرکت‌های خدماتی و فنی مهندسی عشایری از جمله این برنامه‌ها است.

علائی مقدم گفت: با استقبال عشایر از آخرین یافته‌های تحقیقاتی، آنان توانستند تعداد دام پرواربندی شده را از سال ۹۴ تا ۹۷ را به ۳۴ هزار و ۸۸۵ تن برساند که با افزایش رو به رو بوده است.

1123633 280

شاهپور علایی در خصوص نتایج حاصل از اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز بیان کرد: به ازای هر ۱۰ کیلوگرم علوفه یک کیلوگرم افزایش وزن دام اتفاق می‌افتاد که توانستیم با اصلاح روش تغذیه دام آن را به ۷ کیلوگرم رسانده‌ایم.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم باید ۱۰۰ هزار خانوار عشایری را به انرژی‌های نو تجهیز کنیم، در پایان افزود: در حال حاظر تنها ۲۸ هزار خانوار از انرژی‌های پاک استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *