سیاه گوش از گونه های جانوری نادر است که در طبیعت شهرستان ابهر یافت می شود در معرض تهدید و خطر انقراض میباشد.

این گونه جانوری نادر در برخی از مناطق ابهر از جمله منطقه شکار ممنوع خراسانلو و روستای ارکین در جنوب شهرستان ابهر ، زیست می کنند اما کمتر مشاهده می شوند.

وی اظهار داشت: در منطقه ابهر  به سیاه گوش در اصطلاح عامیانه ورشاق گفته می شود و اگر کسی موجب تلف این جانور شود به خاطر ضرر و زیان به محیط زیست به پرداخت 100 میلیون ریال جریمه محکوم خواهد شد و از جنبه عمومی جرم نیز قاضی پرونده، مبلغ جریمه را تعیین خواهد کرد.

کاظمی با بیان اینکه در طبیعت ابهر گونه های جانوری مختلف اعم از گوشتخوار و علفخوار، همچون گرگ، شغال، روباه، سیاه گوش، خرس قهوه ای و آهو زیست می کنند، افزود: عامل 30 درصد از بین رفتن حیات وحش شکار است و 70 درصد آن به عواملی چون تخریب و قطعه قطعه شدن زیستگاه، گسترش شهرسازی، خشکسالی، یخبندان، شخم زدن مراتع و به هم خوردن زنجیره غذایی این حیوانات برمی گردد.

وی تصریح کرد: به دلیل تخریب زیستگاه ها و کم شدن طعمه، جمعیت سیاه گوش طبیعت ابهر کم است و نیاز به حمایت جدی تری دارند تا نسل این گونه جانوری نادر و کمیاب در این شهرستان منقرض نشود.

کاظمی افزود: این گونه جانوری، شب زی است و به همین علت مشاهده و تخمین جمعیتی آن کار سخت و دشواری است و در واقع نمی توان آماری از تعداد سیاه گوش موجود در طبیعت ابهر ارایه داد.

وی تصریح کرد: سیاه گوش ها بیشتر علاقه مند شکار پرنده هستند و در کنار آن از پستانداران و جوندگان کوچک نیز تغذیه می کنند.

به گزارش ایرنا، گربه سانان بزرگ ازجمله گرگ و کفتار از دشمنان اصلی سیاه گوش ها محسوب می شوند و تعداد زاد و ولد ماده های این حیوان در هرسال 2 تا 8 توله است.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: محیط زیست در حفظ و حراست از این گونه های نادر و کمیاب، تلاش وافر دارد.

علی قره چه لو افزود: دخالت و دستکاری بشر در طبیعت ازجمله تخریب ها، تغییر کاربری زمین ها، فعالیت های کشاورزی، معدنی و احداث راه، باعث می شود تا امنیت حیات وحش منطقه با خطر جدی مواجه شود.

وی تصریح کرد: وجود سه عامل زیستگاه، امنیت و تغذیه، موجب ماندگاری حیات وحش در مناطق می شود که نبود یکی از این عوامل مهم تهدیدی جدی برای ماندگاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *