پایگاه خبری صبح ابهر

سلامی دوباره دار هر صبح

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری صبح ابهر به نقل از ایرنا،  محمدهادی کاظمی رئیس محیط زیست ابهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه آرامش و امنیت حیات وحش از سوی انسان ها نباید مورد تهدید قرار گیرد، افزود: آلودگی ها، تکه تکه شدن و تخریب زیستگاه ها، از جمله عواملی است که آرامش و امنیت گونه های جانوری را با تهدید جدی مواجه کرده و موجب از بین رفتن آنها می شود.

وی با بیان اینکه این عوامل تهدیدی برای گونه های گیاهی نیز محسوب می شود اظهار داشت: معدنکاران در کنار فعالیت معدنی باید به تخریب نکردن زیستگاه و رعایت دقیق مسایل زیست محیطی، توجه ویژه ای داشته باشند و حفظ طبیعت و حیات وحش را جدی تر بگیرند.

محمد هادی کاظمی تصریح کرد: به دلیل تاثیرات این تعداد معدن فعال در داخل منطقه شکار ممنوع خراسانلو ابهر بر گونه های گیاهی و جانوری منطقه، این معادن به دقت و به صورت مستمر رصد و پایش می شوند تا مشکل زیست محیطی ایجاد نشود.

وی افزود: از 52 معدن ثبت شده در شهرستان ابهر، تعداد 25 معدن فعال است که 7 باب از این معادن در خود روستای خراسانلو که محلی برای گردشگری است قرار دارند.
کاظمی با بیان اینکه ابهر ازنظر وجود ذخایر معدنی، سومین شهرستان استان زنجان است اظهار داشت: متاسفانه به سبب عدم رعایت الزامات زیست محیطی از سوی برخی صاحبان معادن، علاوه بر آسیب جدی به طبیعت، مشکلاتی نیز برای جوامع محلی ایجاد شده است.

محمد هادی کاظمیبا تاکید براینکه فعالیت غیراصولی و غیرفنی معادن محیط زیست را تخریب می کند افزود: برخی متولیان معدن، چندان الزامات زیست محیطی را رعایت نمی کنند که این بی توجهی علاوه بر آلودگی و تخریب محیط زیست، آرامش ساکنان جوامع محلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر گفت: فعالیت معادن این شهرستان از سوی کارشناسان محیط زیست به صورت مستمر پایش می شود و نحوه مدیریت زیست محیطی معادن در بازدیدها، مورد بررسی قرار گرفته و توصیه های لازم به متولیان به منظور بهره برداری اصولی ارایه می شود تا محیط زیست مورد تهدید و تخریب قرار نگیرد.

محمد هادی کاظمی با اشاره به اینکه اکثر معادن شهرستان ابهر سیلیس و گرانیت هستند که با بی توجهی برخی متولیان، به طبیعت آسیب جدی وارد می شود، افزود: تخریب مراتع، ایجاد راه های ارتباطی گسترده، ایجاد ریزگرد، عدم توجه جدی به بحث احیا و بازسازی از جمله موارد تخلف زیست محیطی معادن است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر گفت: در کنار حمایت از معادن که ظرفیتی مهم برای اشتغال و رونق تولید است باید به الزامات زیست محیطی نیز توجه جدی داشت تا علاوه بر رفع مشکلات و کاهش تهدیدات در جهت توسعه شهرستان، استان و کشور نیز بهره برداری شود.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است و در بین 49 درجه و 5 دقیقه تا 49 درجه و 33 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 6 دقیقه تا 36 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی واقع شده و وسعت منطقه 70157 هکتار و حداقل ارتفاع 1550 متر و حداکثر 2971 متر و دامنه تغییرات ارتفاعی نیز 1421 متر است.

این منطقه، کوهستانی بوده و میزان بارندگی آن بالای 400 میلیمتر در سال است.

پوشش گیاهی منطقه بطور عمده شامل چوبک، بومادران، گون، کلاه میرحسن، پسته وحشی، سیاه تلو است و زیستگاه قوچ و میش وحشی البرز مرکزی می باشد از گونه های دیگر حیات وحش منطقه می توان به خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش و از گونه های پرندگان به کبک معمولی نیز اشاره کرد.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان های ابهر – خرمدره به دلیل داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‎ های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار