به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری صبح ابهر به نقل از ایرنا ؛ در روزهای تابستان وقتی از شدت گرما به بوستان‌ها و یا باغ‌های سرسبز ابهر پناه می‌بریم بیش از هر چیزی صدای جیرجیرک‌ها جلب توجه می‌کند، بله آژیر خطر زنجره با صدای جیرجیرک امسال بیش از گذشته به صدا درآمده است.

در چند سال اخیر برخی از باغداران ابهر وقتی در فصل بهار برای شروع کار کشاورزی به باغ‌های خود رفتند با صحنه عجیبی رو به رو شدندT گویا درختان انگور قصد بیداری از خواب زمستانی را ندارند اما مشکل چیزی جز آفت زنجره نبود.

زنجره مو بزرگترین آفتی است که در صورت کنترل نشدن در آینده ای نزدیک، به اصلی‌ترین عامل نابودی تاکستان‌های ابهر مبدل خواهد شد.

استفاده بی رویه از سموم در باغات به ویژه سم علف کش که جای شخم زدن سنتی را گرفته است و از سویی با اثراتی که بر پوشش جانوری و گیاهی منطقه می‌گذارد موجب بر هم زدن تنوع زیستی شده و بر تنوع و تراکم ریز موجودات در خاک نیز موثر است.

برخی از علف‌کش‌ها به اندازه حشره کش ها سمی هستند مثل پاراکوآت، این نوع از علف‌کش‌ها می‌توانند زنجیره غذایی را در یک بوم نظام برهم زده و موجب کم شدن برخی گونه ها و طغیان یا هجوم گونه‌های دیگر شوند.

از بین رفتن یک گونه گیاهی توسط یک علف‌کش علاوه بر اثری که بر پوشش گیاهی دارد، بر روی جانور مرتبط با گونه گیاهی از بین رفته نیز؛ موثر است، این امر موجب شده که آفات دیگر از بین رفته و آفت “زنجره” بی رقیب و سرکش به تاکستان‌ها آسیب برساند، این حشره یکی از آفات مهم مو در کشور محسوب می‌شود.

آفت زنجره خطرناک‌تر از آفت ملخ است

در این زمینه محمد نوروزی رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ابهر به خبرنگار ایرنا گفت: آفت ملخ بیشتر در حوزه زراعی آسیب می‌رساند اما زنجره هم بر زراعت و هم به باغ که حاصل تلاش یک عمر کشاورز است آسیب جبران ناپذیری می‌زند.

نوروزی با تشریح نحوه خسارت این آفت، افزود: حشره بالغ بر روی سرشاخه‌ها و محل اتصال ریشه و کنده درخت انگور و برخی درختان میزبان تخم ریزی کرده و با مکیدن شیره گیاه مانع از رسیدن تغذیه به بافت گیاه می‌شود.

وی با اشاره به دلایل طغیان این آفت، تصریح کرد: متاسفانه از بین رفتن اکو سیستم منطقه بر اثر خشکسالی، انقراض پرنده “سار” در منطقه که از جیرجیرک ها تغذیه می‌کند و همچنین عدم توانایی کشاورزان برای شخم باغات خود و استفاده از سموم علف کش از دلایل اصلی طغیان این آفت است.

۲ هزار ۵۰۰ هکتار از باغات ابهر در معرض آفت زنجره هستند

این کارشناس کشاورزی با اشاره به راهکارهای مقابله با این آفت، گفت: در حال حاضر ۲ هزار ۵۰۰ هکتار از باغات ابهر در معرض آفت زنجره هستند.

نوروزی تاکید کرد: همان گونه که برای مبارزه با ملخ در سایر نقاط کشور همه بسیج شده‌اند، مبارزه با زنجره نیز نیازمند بسیج همگانی همه کشاورزان و مسئولان است.

این کارشناس تصریح کرد: بهترین روش مقابله و پیشگیری از این آفت مکانیزه کردن باغ‌ها است؛ علاوه بر این شخم زدن، استفاده از کود حیوانی، استفاده از خاک نرم و شنی، سر شاخه زنی، استفاده از سم با نظر کارشناسان در مهار این آفت موثر است.

نوروزی بیان کرد: به اصطلاح این حشرات شب کور هستند بنابراین بهترین زمان برای سم پاشی شب و یا بعد از غروب و قبل از طلوع آفتاب است و باید همه باغداران با هماهنگی اقدام به سمپاشی کنند که نیازمند فرهنگ مبارزه همگانی آفت است.

وی خاطرنشان کرد: امکان سمپاشی به صورت هوایی به دلیل وجود بسیار زیاد دکل‌های فشار قوی برق در منطقه نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ابهر، اظهار داشت: همه دستگاه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی می‌توانند با سازماندهی اکیپ‌های ویژه سم پاشی با ادوات مخصوص برای سم پاشی باغات اقدام کنند و یا با توزیع سم ارزان قیمت و تایید شده کشاورزی به مبارزه همگانی کمک شود.

عضو تعاونی باغداران ابهر با اشاره به اطلاع رسانی در زمینه طغیان آفت زنجره، عنوان کرد: هشدارهای لازم از طریق برپایی چادر و توزیع بروشور نحوه مقابله با این آفت، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، نصب بنر، تلویزیون شهری، آگاهی رسانی به اعضای تعاونی باغداران و دهیاران در سطح شهرستان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، ۸ هزار و پانصد هکتار از اراضی کشاورزی ابهر تاکستان های انگور است و از این مقدار در حدود ۳۰۰ هکتار مکانیزه شده است و در سال‌های اخیر تغییر کاربری‌ها، تبدیل تاکستان های ابهر به ویلا و تفرجگاه، استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی، شیوع آفت‌های مخرب مانند زنجره و ده‌ها دلیل دیگر خوشه‌های زرین انگور که یکی از نمادها و معرف‌های مهم شهرستان ابهر در سطح کشور است را تهدید می‌کند.

از سویی دولت در سال‌های اخیر تلاش زیادی را برای مکانیزه کردن کشاورزی با اعطای تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت انجام داده که در شهرستان ابهر افزایش مراکز و صنف‌های فروش تجهیزات مکانیزه و آبیاری قطره‌ای می‌تواند شاهدی بر این تلاش‌ها باشد اما توجه به موضوع فرهنگ سازی برای گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی از نکات مغفول مانده حوزه کشاورزی است و در نهایت همه باید تلاش کنیم این میوه بهشتی که از الطاف خداوند به این منطقه است را حفظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *