بیشترین سطح افت آب زیرزمینی استان زنجان مربوط به شهرستانهای ابهر و خرم‌دره است به طوری که میزان افت تقریبا دو برابر مناطق دیگر است.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری صبح ابهر به نقل از خبرگزاری تسنیم ، بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره وجود دارد به طوری که میزان آن تقریبا دو برابر مناطق دیگر است؛ به گفته یوسف رضاپور، مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان، از هفت محدوده مطالعاتی که دشت‌ها را تشکیل می‌دهد وضعیت پنج دشت بحرانی است و منطقه طارم و غرب زنجان منطقه آزاد است که از لحاظ سطح آب زیر زمینی وضعیت مناسب‌تری دارد.

میزان پایین رفت تراز آب زیر زمینی در دشت‌هایی که وضعیت بحرانی دارند از 50 تا 140 سانتیمتر است و این میزان افت وضعیت کلی آب استان را بحرانی‌تر کرده است.

یکی از دلایل خشک شدن روخانه‌های فصلی نیز می‌تواند پایین رفتن تراز آب‌های زیرزمینی باشد زیرا با افت سطح آب زیرزمینی، آب رودخانه‌های فصلی به داخل زمین نفوذ می‌کند تا موجب تغذیه آب‌های زیر زمینی شود این امر در نهایت موجب خشک شدن آب رودخانه ها  می‌شود.

با این وجود تا حال حاضر استان زنجان تجربه فرونشست دشتی را  بر اثر کاهش سطح آبهای زیر زمینی نداشته است اما در استان‌های همجوار مانند همدان فرونشست‌های شدیدتری وجود دارد.

به گفته رضاپور، هر ساله میزان افت سطح آب زیرزمینی نسبت به سالهای قبل افزایش می‌یابد بخشی از این افت مربوط به اضافه برداشت چاههای مجاز است به طوری سالانه بخشی از چاهها برای مقابله با اضافه برداشت آب بر اساس اعتبارات تخصیص یافته مسدود یا پلمپ می‌شود ولی اگر زمان لازم برای مسدودسازی حاصل نشود چاههای غیر مجاز پلمپ می‌شود.

در چاههای مجاز نیز برای جلوگیری از اضافه برداشت آب، کنتور هوشمند نصب می‌شود که تا حال حاضر تعداد 130 کنتور هوشمند نصب شده و تا پایان سال به 200 کنتور افزایش می‌یابد این امر سبب می‌شود شدت افت آب زیرزمینی کمتر از گذشته شود.

تعداد 183 حلقه چاه غیر مجاز نیز با حجم صرفه جویی 93 میلیون متر مکعب مسدود شده است و از اضافه برداشت تعداد 12 حلقه از چا‌ههای مجاز و پروانه‌دار به حجم یک میلیون متر مکعب جلوگیری به عمل آمده است.

به گفته وی، آماربرداری‌های اخیر نشان داده است با نصب کنتور هوشمند میزان آب برداشتی از نظر حجمی نسبت به سالهای قبل کم تر شده است، این قبیل اقدامات در طرح تعادل بخشی موجب کم شدن شدت تخلیه آب های زیر سطحی می‌شود.

باید یک نکته را نیز یادآور شد که آبهای خارج شده از چاههای منطقه جنوب زنجان مربوط به فاضلابهای جمع آوری نشده است و اصلا امکان بالا آمدن سطح آب زیرزمینی و خروج  آب از چاه‌های زیرزمینی وجود ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای پیش‌تر نیز دشت ابهر را بحرانی‌ترین دشت معرفی کرده و میزان کاهش آب زیر سطحی این دشت را سالانه یک متر و 24 سانتی متر عنوان کرده بود تراز سطح آب زیر زمینی این دشت طی 24 سال گذشته 27 متر پایین‌تر رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *