پایگاه خبری صبح ابهر

سلامی دوباره دارد هر صبح

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری صبح ابهر به نقل از ایسنا ؛ از قابلیت‌های صنعتی ابهر که بگذریم، این شهرستان در حوزه تولید محصولات کشاورزی نیز همواره جزو شهرستان‌های پیشگام و تعیین‌کننده استان است، تا جایی که ابهر در تولید محصولاتی از قبیل انگور، کشمش و حبوبات از  قطب‌های اصلی زنجان محسوب می‌شود.

حوزه کشاورزی ابهر نیز از گزند مشکلات مربوط به این بخش در امان نمانده است.

مشکلاتی که هر یک به نوبه خود سبب ایجاد گره‌های کور در اقتصاد و معیشت خانواده‌هایی که از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند، می‌شود.

گاهی آفت یقه محصولات را می‌گیرد، گاهی کم‌آبی، گاهی کسادی بازار و گاهی هم دلالان که رنج کشاورزان را گنج خود می‌کنند.

تولید ۸۰ درصد کشمش استان توسط ابهری‌ها

ابهر در کنار خرم‌دره از قطب‌های اصلی تولید انگور در استان محسوب می‌شود تا جایی که در سایه تلاش تاکداران این منطقه، امسال ۱۲۰ هزار تن ارقام مختلف انگور تولید شد که ۷۰ درصد از انگور تولید شده شهرستان به تولید کشمش اختصاص یافت که حاصل آن ۲۴ هزار تن کشمش تیزابی است.

هر چند ابهری‌ها امسال ۸۰ درصد کشمش استان را تولید کردند اما با مشکلاتی نیز مواجه بودند که یکی از این مشکلات، دغدغه فروش تیزاب است که در همین رابطه نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری موضوع کشمش از طریق وزیر جهادکشاورزی، می‌گوید: ابهر و خرم‌دره یکی از قطب‌های تولید کشمش کشور هستند اما امسال با توجه به افت قیمت کشمش که از ۲۱ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان و حتی زیر این قیمت نیز رسیده است، تاکداران با مشکلاتی مواجه شدند.

 

ردپای دلالان در نوسان قیمت کشمش

حجت‌الاسلام حسن شجاعی با اشاره به ردپای دلالان در نوسان قیمت کشمش منطقه، بیان می‌کند: برخی از کشاورزان تنها از طریق کشاورزی و تولید انگور ارتزاق می‌کنند که این نوسان قیمت‌ها معیشت آن‌ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه طبق رایزنی انجام‌ شده با وزیر جهادکشاورزی بنا است تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کارخانه‌های کشمش قرار گیرد.

شجاعی اضافه می‌کند: این امر سبب می‌شود کارخانه‌ها نسبت به خرید کشمش با قیمت متعادل که سود کشاورز نیز در آن دیده شده باشد، اقدام کنند.

این نماینده مجلس با اشاره فعال بودن صندوق کشاورزی  در منطقه، تصریح می‌کند: موجودی این صندوق ورودی کمی بود، به همین خاطر از وزیر جهادکشاورزی درخواست شد به این صندوق کمک شود تا بتواند به بخشی از بار خرید کشمش کمک کند.

 

سایه کرونا بر بازار کشمش

رئیس نظام صنفی کشاورزی ابهر نیز در این رابطه با بیان اینکه کشورهای انگورخیز دنیا امسال مازاد تولید داشتند که کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبود.

وی متذکر می‌شود: همین امر سبب شد بازار کشش تیزاب و کشمش را نداشته باشد.

محمد نوروزی یکی دیگر از دلایل سستی بازار محصول تیزاب را کرونا عنوان کرده و می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها محدودیت‌هایی در رفت و آمدها داشتند و در برخی از کشورها نیز به دلیل شیوع کرونا قرنطینه اعمال شده بود، همین امر نیز به یکی از دلایل استقبال نکردن از تیزآب تبدیل شد.

 

اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه‌داران فعال در حوزه کشمش

رئیس نظام صنفی کشاورزی ابهر با اشاره به برگزاری جلسه در زمینه مشکل تاکداران منطقه با وزیر جهادکشاورزی، عنوان می‌کند: با تلاش‌های انجام شده، موافقت در اختیار قرار دادن ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کارخانه‌دارانی که تحت نظر نظام صنفی در حوزه کشمش فعال هستند، برای ایجاد زنجیره تولید و عرضه کشمش استان زنجان که بیشتر متعلق به ابهر و خرم‌دره است، صورت گرفت.

وی با بیان اینکه به زودی خرید تیزاب با قیمت مصوب  از کشاورزانی که دارای پروانه فعالیت نظام صنفی هستند انجام خواهد شد، تصریح می‌کند: با توجه به این موضوع از کشاورزان درخواست می‌شود نسبت به تمدید پروانه‌های خود اقدام کنند. همچنین نمونه محصول خود را برای خرید به نظام صنفی تحویل دهند.

نوروزی با تاکید بر این مطلب که با چند صادرکننده نیز در این حوزه رایزنی شده و به زودی مشکل حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: از باغ‌داران درخواست می‌شود قبل از فروش محصول خود با نظام صنفی هماهنگ باشند تا در دام دلالان نیفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار
جدیدترین گالری تصاویر