جلسه تعیین و‌ تکلیف رفع مشکلات و اجرای طرح جامع توسعه امامزدگان عظیم الشان سید اسماعیل ع شناط و امامزاده یعقوب ع صائین قلعه با حضور دکتر حسن شجاعی نماینده مجلس شورای اسلامی ابهر خرمدره سلطانیه و مدیر کل اوقاف و امور خیریه و مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در فرمانداری ابهر برگزار گردید
IMG-20220820-WA0004

روز پنجشنبه(۲۷ مرداد)، بعد از بازدید های میدانی از بقاع متبرکه امامزادگان اسماعیل (ع) و یعقوب (ع)، که با همراهی مسئولین استانی و شهرستانی همراه بود، جلسه نهایی برای جمع بندی مشکلات و مسائل این دو حرم مطهر در فرمانداری شهرستان ابهر برگزار گردید.

در ابتدای جلسه مهندس ذوالقدر فرماندار ابهر ضمن خیرمقدم به پتاسیل های موجود در حوزه گردشگری از اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان اشاره کرد و گفت باید از تمام ظرفیت ها این حوزه به نحو احسن استفاده گردد .

ایشان به گلایه های اقشار مردم از نحوه و زمان اجرای مرمت گنبد امامزاده اسماعیل ع اشاره داشتند و ضمن تایید این موضوع، انتقاد کردند که نباید مرمت در فصل زمستان صورت میگرفت و افزودند تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات موجود در این حوزه و استفاده احسن از موقوفات و همچنین اجرای طرح توسعه امامزادگان عظیم الشان سید اسماعیل ع شناط و امامزاده یعقوب ع صائین قلعه خواهیم نمود.

در ادامه حجت الاسلام دکتر شجاعی از ضعف عملکرد مدیران گذشته و نداشتن نگاه راهبردی را عامل وضعیت کنونی دانسته و افزودند:

امروز به جای سخن گفتن از مشکلات می بایست صحبت از جذب حداکثری گردشگر می کردیم!

این بنا و گنبد سرمایه تاریخی ماست و آجر به آجر آن برای ما ارزشمند است و توسعه آن نیز حائز اهمیت است و امروز می بایست به جای سخن گفتن از مشکلات، برای حل مشکلات طرح جامع و تامین مالی تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مردم نیز شاهد علمیاتی شدن طرح توسعه باشند .

دکتر شجاعی در این جلسه ضمن تأکید بر جایگاه این بقاع متبرکه در تاریخ منطقه و ظرفیت بالای آنها در جذب زائر و گردشگر به منطقه بر لزوم برنامه ریزی دقیق در ابعاد مختلف برای توسعه این اماکن مذهبی و تدوین سند توسعه گردشگری در منطقه تاکید کردند.

دکتر صفوی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان ضمن قدردانی از دغدغه و مطالبه جوانان که صدای مردم منطقه هستند ، از اجرای مرمت گنبد امامزاده اسماعیل ع خبر داد و گفت ۲۰۰میلیون اعتبار استانی و ۴۰۰میلیون اوراق از منابع ملی جهت مرمت این گنبد در نظر گرفته شده است و از روز شنبه هفته پیش رو اجرایی خواهد شد.

دکتر صفوی افزود: با توجه به تاسیسات گردشگری که در ابهر با همت نماینده محترم و فرماندار ابهر ایجاد شده است از محل تبصره ۱۸ که به مبلغ ۱۵میلیارد است مقرر شده ، نیمی از آن در شهرستان ابهر جهت توسعه در این حوزه سرمایه گذاری شود .

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری به درخواست مدیر آموزش و پرورش ابهر که ایجاد موزه فرهنگی در مدرسه امام صادق ع بود نظر مثبت داشتند و خاطرنشان شد به دنبال اخذ مجوزات آن وزارت خانه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: این دهمین جلسه در خصوص ساماندهی و مشکلات و عدم اجرای طرح جامع امامزاده اسماعیل ع است و البته متاسفانه تاکنون بی نتیجه بوده و گاها دخالت ها و نظرهای عده ای اجرا و پیگیری امور را مختل یا متوقف کرده بود.

ایشان خاطرنشان شد بعد از رعایت ضوابط و حریم قانونی بنای تاریخی از سوی میراث فرهنگی و گردشگری ، رفع ایراد توسط واحد فنی سازمان کل اوقاف انجام شده و هم اکنون ۲سال است که منتظر تاییدیه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هستیم.

کرمی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد : امامزاده اسماعیل ع ‌ موقوفات زیادی دارد و هم پول دارد و میتوانیم مجوز فروش زمین های آن را از نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف جهت تملک عیان آن اخذ نماییم و به فروش برسانیم و برای طرح توسعه امامزاده اسماعیل ع هزینه کنیم و ریالی هم از ارگانی نمیخواهیم

وی افزود در خصوص موقوفه غفار احدی که نیت آن چیز دیگریست و شهرداری در قبال آن بدهی به اوقاف و امور خیریه دارد لذا شرعا ، عرفا و قانونا نمیتوان این را در جای دیگری هزینه کرد .

در پایان جلسه مقرر شد :

مرمت گنبد امامزاده اسماعیل ع با اعتبار ۶۰۰میلیون توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری از هفته پیش رو انجام گردد .

جلسه ای طی ده روز آینده با اداره کل آموزش و‌ پرورش استان و اداره کل اوقاف استان درخصوص ساختمان مدرسه در ضلع شمالی حیاط امامزاده به متراژ ۷۰۰ متر توافقی صورت بگیرد و به محوطه امامزاده محلق شود .

جلسه ای روز سه شنبه هفته آینده در خصوص حل مشکل اختلاف نظر در طرح جامع توسعه با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل اوقاف و امور خیریه جهت نهایی شدن و اجرای آن در سطح استان برگزار گردد.

در فاز اول عمرانی طرح جامع بعد از تایید نقشه در جلسه استانی روز سه شنبه اوقاف و‌ میراث فرهنگی محوطه سازی صحن امامزاده اسماعیل ع در اسرع وقت انجام گردد .

3 پاسخ

  1. خواستم از آقای دهقان خبرنگار پرتلاش و ساعی تشکر داشته باشم و خسته نباشید بگم

  2. کاش از کل اماکن تاریخی و متبرکه ابهر بازدید میشد و به وضعیت آنها رسیدگی میشد مثل امامزاده زید الکبیر ابهر ، بقعه پیر زهر نوش و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *