آیین بخشش و آزادی دو تن از محکومین به قصاص با حضور ریاست قوه قضائیه در زنجان برگزار گردید
67543

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری صبح ابهر ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان زنجان سفر کردند و بخشش دو تن از محکومان به قصاص در حضور و با وساطت رئیس دستگاه قضا انجام شد.

در پرونده نخست، محکوم‌علیه به اتهام یک فقره قتل به تاریخ زمستان 97 به قصاص نفس محکوم شده بود و در پرونده دوم، محکوم‌علیه در سال 96 مرتکب قتل شده و او هم به قصاص محکوم شده بود.

به دلیل اهمیت بخشش در آموزه‌های دینی و قرآنی و سیاست‌های دستگاه قضا در راستای مختومه کردن پرونده‌ها به طریق مصالحه، دستگاه قضایی راهکارهایی برای ایجاد صلح در این دو فقره پرونده قتل را ایجاد و در نتیجه، امروز با وساطت رییس قوه قضاییه اولیاء دم هر دو پرونده از حق قصاص خود گذشتند و هر دو نفر به زندگی سابق خود بازگشتند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در این مراسم بیان کرد: قصاص حق اولیاء دم است؛ البته تاکید دین اسلام بر گذشت و بخشش است. خداوند پاداش بزرگی را هم در دنیا و هم در آخرت به فردی که از حق قصاص بگذرد عنایت می‌فرمایند؛

وی در ادامه گفت : باید توجه داشت که بسیاری از پاداش‌های باری‌تعالی به فرد گذشت‌کننده از حق قصاص، در این دنیا نامرئی است و برای مثال در قالب رفع بلیّات و مصائب، متجلی میشوند.

رییس دستگاه قضا اضافه کردند: غیر از الطاف خفیّه و آشکاری که پروردگار به فرد گذشت‌کننده از حق قصاص عنایت می‌فرمایند، این امر واجد آثاری در دنیا نیز می‌باشد. باید توجه داشت خیلی از اوقات انجام قصاص سبب کاشته شدن بذر کینه میان بستگان طرفین می‌شود یا انواع و اقسام گرفتاری‌ها را برای خویشاوندان فرد قصاص‌شده ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: بدون تردید خانواده‌ای که عزیز خود را به واسطه قتل از دست داده، هیچ‌گاه عزیز از دست رفته‌اش را فراموش نمی‎‌کند و درخواست قصاص قاتل نیز حق این خانواده است اما باید به آثار مثبت و فراوان گذشت و بخشش در دنیا و آخرت نیز توجه داشت.

لازم به ذکر است، هر دو خانواده اولیاء دم، با وساطت رییس قوه قضاییه از حق قصاص خود گذشت کرده و صورت جلسه مربوطه را به امضا رساندند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *